|
Czy są tu specjalne kody/tagi, których mogę użyć do oznaczenia moich postów? |
Posty i wiadomości prywatne w większości zawierają czysty tekst, ale czasem trzeba wyróżnić pojedyńcze słowo lub zdanie np. pogrubiając lub zmieniając kolor czcionki. Znaczniki HTML są obecnie wyłączone. Forum natomiast obsługuje znaczniki vBcode. Jest to zbiór znaczników do formatowania tekstu w podstawowy sposób. vBcode ma ogromną zaletę - jest prosty i bezpieczny, więc świetnie nadaje się do posługiwania przez duża rzeszę użytkowników, niekoniecznie znających się na HTML i JavaScript, które czasem mogą wprowadzić zamieszanie. Jeżeli aministrator nie zablokuje tej opcji, będziesz mogł używać emotikonek (uśmieszków), które pozwalają w ciekawszy niż opisowy sposób, prezentować swoje emocje. Oprócz tego np. znacznikiem [img] możesz dołączyć jakiś obrazek (obrazek musi być shostowany - nie da się bezpośrednio za pomocą znacznika [IMG] umieścić na forum obrazka z dysku). Więcej o vBcode można poczytać tutaj. |
Co to jest powiadomienie email? |
Jeżeli zaczynasz nowy temat lub odpowiadasz w już istniejącym temacie, możesz wybrać opcję powiadomienia poprzez e-mail jeśli ktoś odpisze na twojego posta. Możesz również w menu 'Opcje związane z dyskusją' wybrać 'Zaprenumeruj tę dyskusję' (ten sam efekt co poprzednio, jednak nie wymaga udziału w dyskusji). Jeżeli uznasz, że nie chcesz już otrzymywać powiadomień o nowych postach, wyłącz opcję prenumeraty edytując swojego posta lub przez menu 'Opcje związane z dyskusją' lub przez anulowanie subskrybcji w panelu użytkownika tutaj Prenumerować dyskusję mogą tylko zarejestrowani użytkownicy. Użytkownicy którzy prenumerują dyskusje, mogą wybrać czy dyskusja ma być tylko wyróżniona w Panelu Użytkownika, czy chcą w związku z tym otrzymywać e-maile i jak często. Powiadomienie Email odnosi się również do Subskrypcji Tematów. |
Jak dodać obrazek w poście na forum? |
Na forum można wstawiać obrazki, które są już umieszczone gdzieś w internecie (mają swój adres internetowy). Kiedy już mamy adres obrazka, wstawiamy w poście następujący kod : [img]adres obrazka[img].
Obrazki można umieścić także w naszej galerii , a następnie pobrać gotowy kod znajdujący się pod zamieszczonym obrazkiem i wkleić go na forum. Należy pamiętać, że zamieszczane materiały graficzne nie mogą naruszać praw autorskich. |
Co to są emotikony? |
Emotikony to ikony które można umieszczać w wiadomościach i postach, wyrażające emocje lub uczucia, jak żart czy zażenowanie. Np. do sarkastycznej uwagi zamiast dopisku 'to był tylko żart' można dodać stosowny emotikon. Jeżeli używasz komunikatora internetowego, lub uczestniczysz w internetowych czatach, zapewne znasz idee emotikonek i widziałeś je już niejednokrotnie. Niektóre kombinacje znaków są zamieniane w odpowiadające im emotikony. Na przykład,:) małą uśmiechniętą buźkę. Pełna lista emotikonek znajduje się tutaj. Czasem zachodzi potrzeba, by kombinacje znaków nie były zastępowane odpowiednimi emotikonami, bo są potrzebne w treści wiadomości. W takim przypadku podczas redagowania posta lub wiadomości klikamy na 'Wyłącz emotikonki' i specificzne kombinacje znaków pozostają niezmienione. |
Pasek formatowania i panel emotikonek |
Przyciski na pasku formatowania pozwalają w łatwy i szybki sposób, za pomocą kliknięcia, wstawić znaczniki vBcode do postów i wiadomości. Aby ich użyć wystarczy tylko kliknąć w odpowiedni przycisk albo wybrać daną rzecz z listy. Dostępne są 2 tryby edytowania: Standardowy i Rozszerzony : W trybie Uproszczonym nie są pokazywane żadne przyciski vBcode, musisz wpisać tagi własnoręcznie aby zadziałały. W trybie Standardowym po kliknięciu w przycisk wyskoczy okno dialogowe, w które należy wpisać tekst. Po zatwierdzeniu tekst jest wstawiany z odpowiednimi tagami vBcode. W trybie rozszerzonym, naciśnięcie przycisku na pasku formatowania, powoduje umieszczenie taga ROZPOCZYNAJĄCEGO. Po tym tagu wpisujemy właściwy tekst do sformatowania. Po wpisaniu wciskamy przycisk 'Zamknij tag' (alt+c). W trybie rozszerzonym można zagnieżdżać tagi (otwierać nowy tag w miejscu, w którym wpisujemy tekst z poprzedniego taga) i na koniec użyć przycisku 'Zamknij wszystkie tagi' (alt+x) w celu ich zamknięcia. Przycisk zamykający tag/tagi działa tylko na tagi wprowadzone z paska formatowania. By skorzystać z emotikonki umieszczonej w panelu emotikonek wystarczy na nią kliknąć, a pojawi się on w miejscu w którym znajduje się kursor. Można również skorzystać z pełnej listy emotikonek dostępnej pod linkiem 'Więcej', w dolnej części panelu, jeśli takowa lista jest dostępna. |
Jak utworzyć i głosować w ankiecie? |
Niektóre tematy na forum mają dołączoną sonde. Można tam głosować (przez wybranie jednej z możliwych odpowiedzi) w sprawie postawionej w pytaniu sondy. Tworzenie nowej sondy Zakładając nowy temat masz możliwość dołączenia sondy. Dodanie sondy pozwala na sformułowanie pytania i zaproponowanie przykładowych odpowiedzi. Inni użytkownicy mogą głosować w ramach zaproponowanych odpowiedzi. Wyniki sondy są wyświetlane bezpośrednio w temacie. Przykladowa sonda:
TAby dodać sondę do zakładanego tematu, zaznacz polę 'Dodaj sondę' ustaw liczbę odpowiedzi które chcesz dołączyć. Po kliknięciu na 'Rozpocznij nową dyskusję', zostaniesz przeniesiony do strony redagowania sondy, gdzie możesz wpisać pytanie i listę proponowanych odpowiedzi, spośród których użytkownicy będą dokonywali wyboru. Możesz także ustawić czas trwania sondy, tak by głosowanie zakończyło się na przykład po tygodniu. Po tym okresie nie będzie można oddawać głosów, jednak nadal widoczne są wyniki sondy. Głosowanie i oglądanie wyników sondyŻeby oddać swój głos na jedną z przygotowanych przez autora odpowiedzi, wystarczy wybrać ją z listy i kliknąć na przycisk [Zagłosuj]. Wyniki głosowania można obejrzeć przed oddaniem głosu przez kliknięcie na 'Zobacz rezultaty głosowania'. Glosowanie jest całkowicie dobrowolne i nieobowiązkowe. Można wybrać dowolną z zaproponowanych przez autora dopowiedzi, lub wogóle nie głosować. Nie zmienia to w żaden sposób uprawnienia do uczestniczenia w danej dyskusji i oglądania wyników. Nie ma możliwości ponownego głosowania lub modyfikacji oddanego głosu! Po oddaniu głosu opcja wyboru w sondzie zniknie i odtąd można jedynie oglądać wyniki (wybór użytkownika jest napisany kursywą). |
Co to są załącznki? |
Administrator może udostępnić opcję dołączania tzw. załączników, co daje ci możliwość dołączania do twoich postów różnego rodzaju plików. Może to być obrazek, dokument tekstowy, plik zip, itd.. Będzie ograniczenie co do wielkości pliku w załączniku, który wstawiasz. Aby dodać załącznik do posta, po prostu kliknij na [Zarządzaj załącznikami] na dole strony i zlokalizuj na swoim dysku twardym plik, który chcesz dołączyć do danego posta, a następnie klikając wstaw go. Tylko niektóre rodzaje plików mogą być dołączane. Na tym forum możesz dołączyć następujące typy plików: bmp, gif, jpe, jpg, jpeg, php, png, txt, xml, zip. Po napisaniu wiadomości, obrazki mogą zostać pokazane jako miniaturki, zależy to od ustawień forum. Aby obejrzeć zawartość załącznika (jeżeli nie jest pokazana) po prostu kliknij na nazwe pliku, który widnieje obok ikonki załącznika. Uwaga: zarówno obrazki jak i inne pliki nie mogą zawierać treści naruszających polskie prawo w tym prawa autorskie. Jeśli nie jesteś pewny czy zamieszczana przez Ciebie treść nie narusza praw autorskich, lepiej podaj do niej odnośnik niż zamieszczaj sam plik. Administracja zastrzega sobie prawo do usuwania treści i załaczników łamiących polskie prawo. |
Co to są Ikony Wiadomości? |
Administrator może włączyć ikony wiadomości dla nowych wątków, postów i prywatnych wiadomości. Ikony wiadomości towarzyszą postom i mają na celu wyrażenie emocji, jakie dany post ze sobą niesie. Jeżeli nie widzisz listy ikon wiadomości kiedy piszesz twoją wiadomość lub post, oznacza to, że administrator wyłączył taką opcję. |
Czy mogę edytować moje posty? |
Zarejestrowani użytkownicy mają możliwość edycji i usuwania własnych postów. Administrator może jednak nałożyć pewne ograniczenia czasowe lub wogóle wyłączyć tę opcję. Aktualnie użytkownik może samodzielnie edytować posty przez 48 godzin od ich napisania. W celu edycji lub usunięcia posta, należy kliknąć na przycisk przy swoim poście. Usunięcie pierwszego posta w dyskusji może w efekcie usunąć całą dyskusję. Po wprowadzonych zmianach może pojawić się wiadomość informująca innych użytkowników o modyfikacji posta. Administratorzy i moderatorzy mogą edytować wiadomości innych użytkowników, ale w tym przypadku wiadomość o modyfikacji może się nie pojawić. |
Moderacja i moderatorzy |
W Klub Senior Cafe nie stosuje się tzw. "cenzury prewencyjnej". Wszystkie wątki i posty od razu pojawiają się w Klubie - wyjątek stanowią wątki rozpoczynane w podforach Informacje i Kosz (przypadki opisane powyżej) oraz posty osób, wobec których zastosowano ograniczenie aktywności jako sankcję za naruszanie zasad Regulaminu. Nie ma ograniczeń w tworzeniu nowych wątków w konkretnym podforum, jednakże należy zawsze sprawdzić czy jest aktywny wątek na zbliżony temat. Forum nie jest więc cenzurowane a moderowane, co oznacza że po pojawieniu się posty i wątki mogą być przez moderatorów przenoszone w bardziej pasujące miejsca, łączone (kiedy na przykład jednocześnie istnieje kilka aktywnych wątkó na ten sam temat), a także usuwane bądź przenoszone do kosza. O powody takich decyzji zawsze należy pytać moderatorów forum, ale nie na samym forum tylko przez prywatną wiadomość albo e-mail. Jeśli nie wiesz, kto usunął bądź przeniósł twój wątek, zapytaj e-mailem administrację forum. Moderatorzy to osoby, które społecznie spełniają w Klubie funkcję porządkową, polegającą głównie na przenoszeniu postów do odpowiednich dla nich wątków, a także przenoszą do Kosza usuwają posty niezgodne z Regulaminem. W pozostałych kwestiach mają dokładnie takie same prawa i "powinności" jak "zwykli" członowie Klubu i nie stanowią żadnej "władzy". Mogą więc brać udział w dyskusjach, zakładać wątki etc. |
Jak zgłaszać posty obraźliwe i naruszajace regulamin? |
Każdy uczestnik naszego forum może zgłosić moderatorom i/lub administracji posty naruszające regulamin, obraźliwe czy zawierające treści łamiące polskie prawo (w tym autorskie). Służy temu znaczek: , znajdujący się u góry każdego posta. Po kliknięciu w niego otwiera się formularz zgłoszeniowy, w którym wystarczy wpisać powód zgłoszenia i wysłać. UWAGA: w sytuacji zgłoszenia naruszenia regulaminu nie należy odpowiadać na naruszający go post. Prowadzenie dyskusji z osobą naruszającą regulamin bardzo utrudnia reakcję na zgłoszenie nadużycia. Zgłoszenie jest wysyłane automatycznie drogą mailową do moderatorów działu oraz do administracji.
Jednocześnie - w celu uniknięcia nieporozumień i zadrażnień związanych z opóźnioną lub brakiem reakcji na zgłoszenia lub skargi - bardzo prosimy o nie zgłaszanie naruszeń w następujący sposób: - prywatnymi wiadomościami i mailami do moderatorów/administracji - poprzez posty w wątku który zawiera naruszenia - poprzez komunikatory internetowe Sposoby opisane powyżej nie zawsze są skuteczne, gdyż nie zawsze na czas dociera do osób mających uprawnienia do reakcji, ponadto tylko zgłoszenie nadużycia zawiera wszystkie informacje pozwalające w każdej chwili dotrzeć bezpośrednio do postu zawierającego nadużycie. |
Edycja i usuwanie postów |
Administracja/moderatorzy usuwają WYŁĄCZNIE posty niezgodne z prawem i regulaminem. Osoby piszące na forum powinny zdawać sobie sprawę z tego że jego posty będą dostępne publicznie. Jeśli jakieś treści nie powinny być dostępne, każdy piszący może w ciągu 48 godzin wyedytować swoje posty, tak by te treści usunąć lub też użyć funkcji "usuń post". |