Wyświetl Pojedyńczy Post
  #861  
Nieprzeczytane 17-02-2024, 11:57
Martyna321's Avatar
Martyna321 Martyna321 jest offline
Stały bywalec
 
Zarejestrowany: Feb 2019
Miasto: Sosnowiec, Zagłębie
Posty: 7 542
Domyślnie

Witam !
Stary dworzec kolejowy w Dąbrowie Górniczej - wyremontowany

Marcin Bazylak - Prezydent Dąbrowy Górniczej zaprasza na wirtualny spacer 😊
https://www.facebook.com/watch/?v=927269975196462







Dworzec w centrum Dąbrowy Górniczej to jeden z najstarszych i najpiękniejszych budynków w Dąbrowie. Ten wspaniały gmach, jak i cały węzeł kolejowy, niesie za sobą mnóstwo wspaniałej historii ......
Troszkę historii :
W Europie leczącej rany po wojnach napoleońskich następuje okres względnej stabilizacji. Niestety, Polska ponownie podzielona przez zaborców na Kongresie Wiedeńskim, jako niepodległe państwo już nie istnieje, a tzw. Królestwo Polskie - posiadające pewne elementy autonomii wchodzi w skład imperium rosyjskiego.

W 1833 roku (a więc już po nieudanym Powstaniu Listopadowym) Rada Administracyjna Królestwa Polskiego przekazała Bankowi Polskiemu Dyrekcję Górnictwa Rządowego, a to oznaczało faktyczną władzę nad wszystkimi rządowymi kopalniami i hutami. Rozwój gospodarczy hamowany był jednak przez brak infrastruktury komunikacyjnej. Aby tą sytuację poprawić zajęto się budową dróg bitych i wykorzystaniem żeglugi rzecznej. Szukając jeszcze innych rozwiązań zwrócono także uwagę na nowy wynalazek, jakim w tym czasie była kolej żelazna.


Projekt budowy linii kolejowej łączącej Warszawę z okręgiem przemysłowym, o nazwie Zagłębie Dąbrowskie, oraz z południową granicą Królestwa Polskiego powstał już w 1835 roku. Dostrzeżono, że ta inwestycja może przyczynić się wybitnie nie tylko dla rozwoju samego południowo-zachodniego krańca Królestwa, ale także do rozwoju gospodarczego całego Królestwa Polskiego.

W 1835 roku, S. Wysocki przedstawił raport: "Uwagi nad sposobem rozłożenia robót przygotowawczych do projektu drogi szynowej od Niwki (obecnie dzielnica Sosnowca) do Warszawy".

Z tytułu raportu wynika jasno, że pierwotnie planowano przeprowadzenie linii kolejowej do kopalń Niwki (obecnie dzielnica Sosnowca), a granicę Królestwa Polskiego tory miały przekroczyć w okolicach granicznego trójkąta, późniejszego słynnego Trójkąta Trzech Cesarzy. Ten plan w późniejszym czasie uległ zmianie.

Linia kolejowa przeprowadzona od Warszawy ........., a następnie przez Ząbkowice (obecnie dzielnica Dąbrowy Górniczej) miała dotrzeć do południowej granicy Królestwa.

Trasa
Warszawa – Pruszków – Grodzisk Mazowiecki – Żyrardów (Ruda Guzowska) – Skierniewice – Koluszki – Piotrków Trybunalski – Radomsko – Częstochowa – Poraj – Myszków – Zawiercie – Łazy – Ząbkowice(obecnie dzielnica Dąbrowy Górniczej) – Strzemieszyce Południowe (obecnie dzielnica Dąbrowy Górniczej) – Granica - Maczki (obecnie dzielnica Sosnowca).

Dworzec kolejowy Granica
Granica obecnie Maczki dzielnica Sosnowca.
Należy tu przypomnieć, że stację Granica Drogi Żelaznej Warszawsko-Wiedeńskiej wybudowano na całkowitym pustkowiu. Nie było tu żadnego miasta, a osada kolejowa dopiero powstawała. Funkcjonujący od 1 kwietnia 1848 roku budynek dworca, wraz z towarzyszącymi obiektami robił na podróżnych bardzo duże wrażenie swoją wielkością i stylem. Projektantem ogromnego dworca był znany architekt Henryk Marconi.
Postanowiono wybudować również nowe stacje w Dąbrowie Górniczej i Będzinie.

Była to pierwsza linia kolejowa na ziemiach Królestwa Polskiego.

Synergia przemysłu i kolei (1848, 1859, 1885-1887), która produkty tegoż przemysłu mogła teraz przewieść na nieograniczone rynki zbytu spowodowała niesamowity impuls, który w sposób iście "amerykański" spowodował rozwój nie tylko obszarów dzisiejszego Sosnowca, ale tego fragmentu Zachodniej Małopolski, który wkrótce przybierze imię Zagłębia Dąbrowskiego.

Pozdrawiam
__________________
Odpowiedź z Cytowaniem