17-02-2024, 12:37
|
|
Stały bywalec
|
|
Zarejestrowany: Feb 2019
Miasto: Sosnowiec, Zagłębie
Posty: 7 543
|
|
Witam !
Droga Żelazna Warszawsko-Wiedeńska
Projekt budowy linii kolejowej z Warszawy do granicy z zaborem austriackim powstał już w 1835 roku. Projektowana linia otrzymała nazwę: Droga Żelazna Warszawsko-Wiedeńska.
Początkowo rozważano wybór trakcji parowej lub powozów ciągniętych po szynach przez konie, albo trakcji mieszanej, lecz ostatecznie w 1841 roku zdecydowano się na nowoczesną trakcję parową.
Ówczesny tabor składał się z belgijskich lokomotyw parowych (opalanych drewnem, z czerwonymi kołami oraz czarną „resztą”), wagonów osobowych i towarowych.
W 1844 roku ukończono pierwszy odcinek linii z Warszawy do Pruszkowa.
W 1845 roku ukończono odcinek do Grodziska Mazowieckiego.
W 1845 roku tory doprowadzono do Skierniewic i Łowicza.
W 1846 roku – ukończono odcinek do Częstochowy.
1 kwietnia 1848 doprowadzono tory do południowej granicy Królestwa w Maczkach (dzisiaj dzielnica Sosnowca).
W 1845 roku tabor kolejowy wówczas składał się z 8 lokomotyw parowych (opalanych drewnem), 58 wagonów osobowych i 62 towarowych. W roku 1848 liczba lokomotyw sięgnęła już 35, wagonów osobowych 87 a towarowych 312.
Wraz z postępem techniki kolej poddawana była stałej modernizacji. Umacniano nawierzchnię torów, podkłady sosnowe wymieniano na dębowe, szyny żelazne na stalowe, w celu eksploatowania cięższych pociągów.
Znaczenie ekonomiczne Kolei Warszawsko-Wiedeńska polegało m.in. na umożliwieniu eksportu węgla kamiennego z Zagłębia Dąbrowskiego ......
W 1844 roku ukończono pierwszy odcinek linii z Warszawy do Pruszkowa.
Najbardziej reprezentacyjnym i znanym budynkiem Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej był dworzec zbudowany w 1845 roku u zbiegu ul. Marszałkowskiej i Al. Jerozolimskich (Warszawa). Dziś nie ma po nim śladu (w tym miejscu znajduje się stacja metra Centrum). Jednak we współczesnej Warszawie można odnaleźć jeszcze pozostałości infrastruktury tej najstarszej warszawskiej kolei.
Dworzec nie zachował się do dzisiejszych czasów. Pozostałości Dworca Wiedeńskiego ostały zniszczone przez Niemców po Powstaniu Warszawskim.
Radomsko
Częstochowa
Ząbkowice (obecnie dzielnica Dąbrowy G.)
Sosnowiec
Granica
Kolej Warszawsko-Wiedeńska w XIX wieku była najdłuższą linią kolejową w Europie. Od Warszawy do granicy austriackiej mierzyła 327,6 km.
Dworce kolejowe w tych czasach stanowiły centrum zainteresowania i spotkań nie tylko podróżnych. Restauracje dworcowe tętniły życiem, skupiała się w nich śmietanka towarzyska i intelektualna miasta i okolic. Serwowano w nich dania i trunki.
Pozdrawiam
__________________
|