Wyświetl Pojedyńczy Post
  #863  
Nieprzeczytane 17-02-2024, 13:00
Martyna321's Avatar
Martyna321 Martyna321 jest offline
Stały bywalec
 
Zarejestrowany: Feb 2019
Miasto: Sosnowiec, Zagłębie
Posty: 7 542
Domyślnie

Witam !



Ciekawostki

* W 1845 roku tabor kolejowy wówczas składał się z 8 lokomotyw parowych (opalanych drewnem), 58 wagonów osobowych i 62 towarowych.
W roku 1848 liczba lokomotyw sięgnęła już 35, wagonów osobowych 87 a towarowych 312.

* W 1912 roku Droga Żelazna Warszawsko-Wiedeńska została upaństwowiona przez rząd rosyjski. Po odzyskaniu niepodległości przez Polskę została włączona do systemu kolei polskich.

* W 1850 roku pociąg pokonywał trasę między Warszawą i Grodziskiem Mazowieckim w 45 minut, dziś - w około 40. Do Częstochowy dojeżdżał w 8 godzin, dziś czterokrotnie szybciej.

* Podróż pociągiem do Wiednia: Cztery klasy, cztery dzwonki i cztery dni.
Pociągi były tak punktualne, że można było według nich regulować zegarki, a pracownicy kolei cieszyli się poważaniem.
Dworce dzieliły się na cztery części - tyle, ile było klas w pociągach. Każda miała osobną poczekalnię, restaurację i bagażownię. Nie było zapowiedzi przez megafony, lecz - cztery dzwonki.
Pierwszy oznaczał, że czas kończyć posiłek, drugi - płacić rachunek, trzeci - pora się zbierać, czwarty - pociąg odjeżdża za kwadrans. Stąd wzięło się powiedzenie "robić coś" na ostatni dzwonek.

* Przedział pierwszej klasy Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej liczył 8 miejsc, drugiej klasy - 10 miejsc. Były ładnie przystrojone, wyposażone w miękkie kanapy, ogrzewane. Choć trzeba wyjaśnić, że pod słowem "ogrzewanie" na początku kryła się... miska z gorącą, parującą wodą, później wodę zastąpił rozgrzany piasek, dopiero z czasem wprowadzono ogrzewanie gazowe, później elektryczne.

* Kolej w Dąbrowie G. została otwarta około 1858 roku m.in. w celu transportu zagłębiowskiego węgla w głąb kraju.

Pozdrawiam
__________________
Odpowiedź z Cytowaniem